Nyhet

Miljözon 3 - vad har hänt?

Nyhet

Miljözon klass 3 skulle träda i kraft den 31 december 2024, men efter att flera aktörer överklagat beslutet pausas nu införandet.

Miljözon 3 planerades att införas i Gamla Stan och ett område i City i Stockholm, med start 2024. Införandet innebär ett förbud mot alla fordon som inte är el- eller gasfordon och som uppfyller utsläppskraven för Euro 6. I praktiken skulle det innebära att turistbussar inte kan köra in i området, eftersom det finns mycket få turistbussar med el, särskilt från europeiska tillverkare. Turistbussar används också parallellt i uppdrag som handlas upp av regioner och kommuner i uppdrag där hållbarhetskrav får en ökad betydelse. Då faller många fordon tillverkade utanför Europa ifrån.

Sveriges Bussföretags medlemsenkät våren 2023 visade att det årligen görs 200 000 resor till området med turistbuss, resor som om beslutet blir verklighet kan komma att utebli och därmed påverkar hela Stockholms turist- och besöksnäring mycket negativt.  

Sveriges Bussföretags avdelning Stockholm har sedan våren 2023 med stöd av förbundets centrala kansli arbetat för att senarelägga införandet eller skapa dispens för bussar. Förtroendevalda och tjänstemän inom förbundet har presenterat konsekvenserna vid otaliga möten, intervjuats i tidningar och radio, skrivit artiklar och skrivelser och inte minst pratat med politiker, tjänstemän och andra intressenter som också tycker förslaget är opassande. Intressenter som Sveriges Bussföretag format allianser med för att driva frågan framåt.

Aktiviteter/ händelser för miljözon klass 3

  • 20241129 Miljözon 3 försenas Läs mer
  • 20241102 Busstur med politiker för att visa på konsekvenserna av Stockholms nya miljözon Läs mer
  • 2024 oktober Göteborgs Stad har lyssnat på bussbranschen om miljözon klass 3 Läs mer
  • 20240604 Bussföretagen överklagar Stockholms beslut om ny miljözon – för få turistbussar på marknaden Läs mer
  • 20240507 Pressmeddelande: Stockholms Stad måste skjuta upp utvidgningen av miljözon klass 3 Läs mer 
    20240506 Miljözon klass 3 klubbades i Stockholm stads kommunfullmäktige
  • 20240201 Remissyttrande angående införande av Miljözon klass 3 Läs mer
  • 20231113 Konsekvensanalys visar på att tidsramen är för snäv och kommer ge negativa konsekvenser för näringslivet Läs mer
  • 2023 oktober deltog Sveriges Bussföretag på ett intressentmöte med Stockholms stads finansrotel för att konkret beskriva de ekonomiska konsekvenserna för Stockholm av ett införande av Miljözon 3.
  • City i Samverkan har hållit i två större möten samt flertal kortare möten där Sveriges Bussföretag aktivt deltagit.
  • I juni 2023 skickat in en skrivelse till trafikkontoret i Stockholms Stad i vilken det framkommer att ett införande skulle påverka turism- och besöksnäringen totalt. Läs skrivelse i sin helhet!
  • Med start våren 2023 har Sveriges Bussföretag medverkat i flera möten tillsammans med andra intressenter som påverkas av ett införande. Samtal har genomförts med Visita, Svensk Handel, Småföretagarnas Riksförbund och Företagarna kring gemensamma opinionsbildande aktiviteter och politiska uppvaktningar.
  • Sveriges Bussföretag har under maj-juni 2023 gjort en undersökning för att förstå hur medlemmar kommer att påverkas av ett införande av miljözon 3. Läs mer
  • I mars 2023 hölls ett första möte mellan Sveriges Bussföretags representanter och Stockholms stads trafikborgarråd Lars Strömgren (MP) för att beskriva branschens förutsättningar, nuläge och oro.

Artiklar i olika medier: