Nyhet

Nordiskt bussmöte

Nyhet

Energifrågor, bussförarbrist, EU-frågor och marknadsutvecklingen i de nordiska ländernas bussbranscher stod på agendan när de nordiska bussbranschorganisationerna möttes i ett regnigt Oslo den 18 januari.

Det nordiska samarbetet är etablerat sedan länge och gör det möjligt att utbyta erfarenheter och inspireras av goda exempel. Dessutom gör de upparbetade relationerna det enklare att stämma av villkor och regelverk för busstrafik, vilket för Sveriges Bussföretag bland annat avspeglas i kontinuerliga uppdateringar i medlemstjänsten ”Bussregler land för land”.

- Att överföra modeller och villkor mellan olika nordiska länder är lättare än i många andra fall. Så det är viktigt att fånga upp förändrade regelverk och politiska beslut samt bra aktiviteter som görs hos våra systerorganisationer i de nordiska grannländerna, kommenterar Anna Grönlund, branschchef Sveriges Bussföretag, som representerade Sverige på mötet.

Återhämtning efter pandemin

I Danmark har resandet i kollektivtrafiken återkommit till cirka 90 procent efter pandemin. De danska kollektivtrafikmyndigheterna har för att täcka kostnadsökningar och underskott efter pandemin i stor utsträckning nu valt att höja biljettpriserna i kollektivtrafiken. Beställningstrafik med buss har boomat efter det att restriktionerna hävdes, men den stora bristen på bussförare gör att de danska bussföretagen likt de svenska inte har möjlighet att fullt ut möta kundernas efterfrågan. Frågan om cabotagetrafik har därför fått förnyad aktualitet. Danmark har ju infört nationella cabotageregler för buss som liknar de som gäller för godstrafik. Lagstiftningen har uppmärksammats av EU-kommissionen som påpekat att de EU-gemensamma cabotagereglerna ska gälla, vilket danska regeringen svarat på med beskedet att man vidhåller sina nationella regler. Vad som händer härnäst är i dagsläget oklart. 

I Norge är utvecklingen liknande den svenska - resandet har inte fullt ut hämtat sig i alla regioner, många norrmän har möjlighet och väljer då att arbeta på distans.

På Island ser marknaden för kollektivtrafik annorlunda ut jämfört med övriga nordiska länder. Landets kollektivtrafiknät baseras nästan helt på den särskilda kollektivtrafiken med fokus på skoltrafik. Utöver det är turistbussarna en viktig del i Islands relativt stora besöksnäring, en näring som nu också på Island börjar hämta sig efter pandemin. På Island, liksom i övriga nordiska länder, är energi- och drivmedelsfrågor heta i den politiska debatten. Men trots att Island i princip har fri tillgång till fossilfri och billig energi har man elbrist – underhåll och utbyggnad av landets elnät är eftersatt så man har problem att få fram den energi man i princip hämtar gratis ur marken till brukarna. 

Finlands bussbranschförbund deltog inte i mötet i Oslo.