Transportföretagen och Sveriges Bussföretag lämnar in gemensam konsekvensanalys rörande miljözon i Stockholm stad
I slutet av år 2024 planerar den politiska majoriteten i Stockholm stad att införa miljözon klass 3 i en del av Stockholm city. Nu visar en konsekvensanalys framtagen av flera branschorganisationer att planerna har en för snäv tidsram och kommer att få stora negativa konsekvenser för näringslivet. Bland annat hotas 200 000 bussresor och möjligheten till varuleveranser.
Förra veckan lämnade Transportföretagen, Sveriges Bussföretag, Fastighetsägarna Stockholm, Företagarna, Svensk Handel och Visita in en gemensam konsekvensanalys rörande miljözon i Stockholm stad till politikerna i stadshuset. Näringslivet ställer sig positivt till en omställning som leder till en mer hållbar stad men ser utmaningar som vi berörda aktörer, tillsammans med Stockholm Stad, behöver lösa innan beslutet genomförs. Den politiska majoritetens beslut om miljözon 3 fattades utan en ordentlig konsekvensanalys. Därför har branschorganisationerna själva gjort denna för att visa hur det slår mot näringslivet och Stockholm citys attraktionskraft.
Sveriges Bussföretags avdelning Stockholm har och är mycket aktiva i arbetet för att tydligt beskriva konsekvenserna av Miljözon3 i Stockholm för bussbranschens del”.