Projekt om implementering av elbussar avslutas
Busstrafiken genomgår just nu en snabb förändring där elbussar introduceras i snabb takt då trafikavtalen förnyas och i vissa fall redan i befintliga avtal. Förutom tekniska utmaningar innebär elektrifieringen utmaningar och/eller möjligheter för elförsörjning/effekt, organisering av busstrafiken framförallt sett till omlopp och depåer, avtalskonstruktioner och upphandlingsformer.
Samhällsplaneringsaspekter, som hur busstrafiken i ännu högre utsträckning kan ”vävas in” i en attraktiv stadsmiljö är andra perspektiv som nämns i debatten kring bussbranschens elektrifiering. Den snabba förändringstakten var grunden för att projekt E(+)bus startade, ett gemensamt treårigt forskningsprojekt mellan Trafikverket, Energimyndigheten, Sveriges Bussföretag och K2, Nationellt centrum för kollektivtrafik. Nu till årsskiftet avslutas projektet.
Projektet har i huvudsak avgränsats till fallstudier av stadstrafik i Sverige, där man dels inför elbussar linjevis (större städer), dels inför elbussar i hela fordonsflottan på en gång (mindre städer). En delstudie i projektet blickar ut mot andra städer i Norden och Europa där andra forskningsprojekt pågår, för att göra jämförelser och utbyta erfarenheter.
Delar av forskningsresultaten kommer presenteras på Transportforum 2024, i session 3:9 Elbussar utifrån olika perspektiv.
Inför projektets avslut genomfördes den 7 december ett webbinarium i Trafikverkets regi.