Nyhet

Sveriges Bussföretag har svarat Infrastrukturminister Tomas Eneroth avseende Regeringens satsning på den regionala kollektivtrafiken i nationell plan

Nyhet

Regeringen har beslutat om en ny nationell plan för 2022–2033. Vid presentationen av Regeringens beslut om en ny nationell plan för transportinfrastrukturen i Sverige uppgavs att den ekonomiska ramen för länsplanerna, som ju är en del av samlad Nationell plan, var på ungefär 42 miljarder kronor – en ökning med åtta procent jämfört med tidigare plan. Detta har lyfts som en satsning från Regeringens sida, Infrastrukturminister Tomas Eneroth uppgav att det var den ”kraftigaste ökningen vi har sett av länsplanerna”.

Sveriges Bussföretag har jämfört de senaste fyra nationella planerna, och kan konstatera en oroväckande trend. Från att ha utgjort nästan 8 procent av resurserna i den nationella planen för perioden 2010–2021 har andelen i den senaste nationella planen sjunkit till 5,26 procent.

I den nu beslutade nationella planen har den ekonomiska ramen för länsplanerna bestämts till drygt 42 Mdkr. Om länsplanerna hade utgjort samma andel som i den nationella planen för perioden 2010–2021, då hade anslaget uppgått till 63,4 Mdkr. Det är en skillnad på 21,4 Mdkr jämfört med det nu beslutade beloppet. Länsplanernas anslag skulle behöva ökas med 50 procent för att nå upp till samma andel. Jämför man andelarna har en minskning skett med knappt 34 procent.

Sedan den nationella planen för 2010–2021 har den ekonomiska ramen för länsplanerna succesivt urholkats i förhållande till andra satsningar- ”den kraftigaste ökningen” är samtidigt en kraftig minskning i förhållande till andra insatser. Detta är en trend som måste brytas för att den regionala kollektivtrafiken ska kunna frodas och bidra till ett mer klimatsmart samhälle. Regeringen har i sina två senaste nationella planer bidragit till detta. Sveriges Bussföretag anser att denna styvmoderliga behandling av den regionala kollektivtrafiken måste upphöra!