Nyhet

Branschchef Anna Grönlund om rollen som ledamot i Svensk Turism styrelse

Nyhet

Sveriges Bussföretags branschchef Anna Grönlund valdes i år om som ledamot i styrelsen för Svensk Turism. Svensk Turism samlar den privata delen av svensk besöksnäring och ägs huvudsakligen av Visita, Svensk Handel, Transportföretagen, Passagerarrederierna och SJ. Här berättar hon om rollen som ledamot.

Vad är din roll i styrelsen för Svensk Turism?

Som styrelseledamot är jag ju en del av hela styrelsens arbete och ska värna Svensk Turism som organisation. Samtidigt är jag vald för att tillsammans med Fredrik Kämpfe föra in kunskap kring persontransporternas roll och betydelse för turist- och besöksnäringen. I samtalen med andra styrelseledamöter som representerar andra delar av besöksnäringen blir det bra diskussioner och grund för Svensk Turisms aktiviteter, remissvar, politiska kontakter och verksamhet.

Vad vill Svensk Turism och hur berör den bussbranschen?

Svensk Turism samlar den privata delen av svensk besöksnäring, det vill säga aktörer inom områdena resa, äta, bo, handla och göra.

Svensk Turism ägs huvudsakligen av Visita, Svensk Handel, Transportföretagen, Passagerarrederierna och SJ. Bolagets styrelse består av representanter från dessa aktörer. 

Svensk Turism:

• är näringslivets samlade röst i turismfrågor.

• är drivande i besöksnäringens hållbara tillväxt.

• samlar besöksnäringens företag och formulerar näringens behov för en konstruktiv dialog med offentliga företrädare, civilsamhället och övriga aktörer i besöksnäringen.

• arrangerar former för dialog och möten med aktörer inom besöksnäringen.

• är den naturliga samtalsparten i frågor som rör turism och näringsliv för beslutsfattare och politiker.

• utgör Regeringskansliets samarbetspart i organiseringen av regeringens besöksnäringsråd.

• utgör Visit Swedens Advisory Board.

För bussföretagen är besöksnäringen viktig. Många av våra medlemsföretag är en del i de resekedjor som behövs när utländska besökare som kommer till Sverige ska ta sig mellan olika destinationer och besöksmål. Svenska föreningar och idrottslag som ska till cuper, festivaler, kulturevenemang, matcher, galor och på olika utflykter reser ofta med buss. Att de kommer fram till sin destination och också smidigt kan ta sig till hotell, restauranger och andra faciliteter i samband med resan är viktigt också för de som driver t ex hotell och restauranger. Att bussen erbjuder en flexibel, klimatsmart, prisvärd och trafiksäker resa är viktigt för resenärerna.

Dina ambitioner och frågor du vill påverka?

Besöksnäringen är en växande basnäring. Samtidigt drabbades hela besöksnäringen hårt av pandemin och många aktörer, inte minst bussföretagen, lider fortfarande av sviterna. Inte minst har vi alla utmaningar avseende kompetensförsörjning, med att få tillbaka medarbetare som lämnade under pandemin och locka de nya medarbetare som branschen behöver för att kunna växa. Här har de olika branscherna inom den samlade besöksnäringen lagt fram flera förslag, anpassade till respektive bransch, för att få fler medarbetare och tillsammans kunna säkra en växande besöksnäring. För mig är också frågor om en infrastruktur som bejakar besöksnäringens behov, rimliga regelverk för busstrafik inom hela EU och sund konkurrens på våra vägar viktiga frågor.