Nyhet

Starkt nordiskt samarbete bäddar för nordiskt genomslag i Bryssel

Nyhet

Företrädare för de nordiska bussbranschorganisationerna träffades i Stockholm den 1–2 juni för att dela med sig av erfarenheter och diskutera gemensamma frågor om hur det har sett ut med busstrafiken under corona-tiden och hur den kan säkras framåt. Aktuella frågor i branschen är bland annat hur busstrafiken ska kunna säkras i spåren av coronakrisen, hur upphandlingar av busstrafik bäst utformas, rekrytering av förare samt utmaningarna med drivmedelsfrågan.

Under pandemin har organisationerna regelbundet genomfört digitala möten i syfte att stötta varandra och hämta goda exempel.

Aktuella frågor för bussbranschen

Coronapandemin har slagit hårt mot busstrafiken i hela Norden. Samtidigt har de nationella beslutsfattare i de nordiska länderna gett olika stöd till kollektivtrafiken. I Norge exempelvis fanns under coronapandemin ett särskilt riktat stöd till expressbussar och den allmänna norska kollektivtrafiken har fått fullständig kompensation för förlorade biljettintäkter under hela pandemin.

-Vi har i våra politiska dialoger här i Sverige ofta pekat på hur man agerat i Norge, kommenterar Anna Grönlund, branschchef Sveriges Bussföretag och värd för mötet och fortsätter: Norge har nu, när vi återstartar kollektivtrafiken, ett bättre läge jämfört med oss i Sverige utifrån att man i Norge fått kompensation i mycket större utsträckning,

I samtliga nordiska länder är bristen på bussförare alarmerande. Nu när hjulen börjar rulla igen efter coronapandemin är det många företag som behöver rekrytera men de utbildningsinsatser som görs är inte alls tillräckliga.

Lyckat samverkansarbete fortsätter

Att samverka mellan de nordiska bussbranschorganisationerna har flera fördelar. 

Gruppen kommer fortsätta att ses och utbyta information för att påverka frågor i Bryssel, men även för att genomföra förändringar på lokal nivå. Tidigare har det gemensamma arbetet bland annat resulterat i att kontrolldokumentet (Waybill häftet) inte behöver medföras i fordonen vid tillfällig busstrafik mellan Sverige, Danmark, Finland och Norge.

- Vi behöver fortsätta prata om gemensamma utmaningar, inte minst avseende beslut som fattas på euroepisk nivå och som påverkar oss alla, även de nordiska länder som inte är medlemmar i EU. Här finns bland annat EU:s negativa inställning till biodrivmedel, hantering av öppna data från fordon och trafik samt ändringar i körkortsdirektivet, säger Anna Grönlund.