Nyhet

Stora skillnader på de nordiska bussmarknaderna i spåren av Corona krisen

Nyhet

När gränserna inom Norden öppnas på nytt efter pandemin är förutsättningarna för bussföretagen i de olika nordiska länderna inte samma. Under Coronakrisen har regeringarna i de nordiska länderna i vissa delar agerat väldigt olika. Samtidigt är många bussföretag normalt verksamma över gränserna. I vissa regioner, såsom exempelvis Skåne, kan konkurrensen från kollegorna på andra sidan sundet framöver bli tuff.

-Sveriges regering har under pandemin upprepat att man huvudsakligen inriktat sig på breda, generella stöd till drabbade företag. I både Norge och Danmark har man kombinerat breda generella stöd med riktade och långsiktiga åtgärder för särskilt utsatta branscher, såsom besöksnäring och kollektivtrafik. Nu börjar vi se effekterna – svenska bussföretag kämpar ännu i stor utsträckning för att överleva medan situationen i Danmark till exempel redan nu är annorlunda. Där saknar bussföretagen personal för att kunna möta en explosionsartad efterfrågan, säger Anna Grönlund, branschchef Sveriges Bussföretag.

Vid ett nordiskt möte mellan de nordiska branschorganisationerna inom buss den 27 augusti delades erfarenheter och fakta.

I Norge öppnar man nu samhället stegvis, likt Sverige, även om man aviserat en tillfällig paus i ett ökat öppnande av hela samhället. De norska expressbussarna har fått ett något ändrat men ändå förlängt riktat stöd till slutet av 2021 förutsatt att den norska regeringen inte släpper alla restriktioner med anledning av Corona. Stödet utgår till expressbussföretag som väljer att fylla sina bussar till max 70%. Stödet har också ett tak och ska beräknas med hänsyn till andra regeringsstöd, såsom exempelvis omställningsstöd.

De danska generella Coronastöden upphör sista september och den danska regeringen har aviserat att man från den 10 september avser att upphäva alla restriktioner som har gällt med anledning av covid-19-pandemin. Den danska linjelagda allmänna kollektivtrafiken, som likt samma segment i Sverige lidit av minskade biljettintäkter då människor lytt myndigheternas rekommendationer och inte rest om man inte måste, har i Danmark fått kompensation för uteblivna biljettintäkter året ut. I Danmark har man också tidigare presenterat ett särskilt riktat stöd till turistnäringen, ett stödpaket som också de danska turistbussföretagen kunnat nyttja till viss del.