Nyhet

Vår röst blir starkare med ett branschförbund bakom oss

Nyhet

Christian Plyhm sitter i en taxibil på väg hem efter en arbetsresa. Om dagarna jobbar han som CCO och är ansvarig för anbud och inköp på Connect Bus. Att jobba med bussar är något han är uppväxt med i familjeföretaget Söne Buss, som numera heter Connect Bus.

Sen ett och ett halvt år tillbaka ingår även Karlson buss i företaget. Connect Bus är svenskt norskt, äger 2 700 fordon och har 3 700 anställda. Verksamheten rör främst upphandlad trafik och regiontrafik. Christian sitter idag med i koncernledningen och har genom åren haft ett flertal roller i bolaget, allt från arbete i verkstan, köra buss till att numera ansvara för anbud och inköp. 

Du är engagerad i styrelsen i Sveriges Bussföretag och i branschutskottet, vad får dig att lägga tid på gemensamma frågor? 

- Engagemanget ger mig ett brett kontaktnät med andra i branschen. Det i sin tur ger större möjlighet att driva igenom gemensamma viktiga frågor.

- Styrelsen i Sveriges Bussföretag har jag suttit med i länge, mer än tio år tillbaka. Det är jag och Tomas Byberg som har suttit med en längre period. Blandningen av nya styrelsemedlemmar och erfarna är en bra mix. Jag sitter även med som ordförande i branschutskottet, säger Christian.

Vilken är den största nyttan för ditt företag med att vara medlemmar i Sveriges Bussföretag?

- Vi är jättenöjda med medlemskapet i Sveriges Bussföretag. Det ger mycket tillbaka att jobba ihop. Att jobba med lobbyarbete, både mot regering och lagstiftning underlättas av att göra arbetet tillsammans. Vi får mer tyngd när vi gör saker gemensamt med ett branschförbund bakom oss och vår röst blir starkare.

- I branschutskottet jobbar vi med branschfrågor och där jobbar vi med t ex infrastrukturfrågor för att underlätta framkomlighet för bussar. Genom att samverka med de regionala föreningarna, exempelvis i östra Sverige, har frågor inom framkomlighet varit lyckade. Vi har även jobbat med olika bränslefrågor kopplade till EU-lagstiftning samt åkt till Bryssel och träffat beslutsfattare och gett perspektiv från svenska bussföretag. Jag var också medlem i indexrådet tidigare, där vi tillsammans med uppdragsgivare kom ut med rekommendationer för upphandlingar.

- Vi har också haft stor nytta av arbetsgivardelen. Att få hjälp och rådgivning i olika personalärenden och regeltolkningar är uppskattat.

Vilket är ditt bästa argument för att få ett bussföretag som inte är medlem att gå med?  

- För den som inte är medlem så är nyttan som jag nämnde tidigare att du blir starkare tillsammans med andra och kan förbättra villkoren för ditt eget företag. Det ger dig en möjlighet att vara med och påverka bättre och framför allt hjälp i olika frågor som exempelvis inom arbetsgivardelen. En annan viktig del att lyfta är att du kommer med i en gemenskap och jobbar tillsammans med kollegor i branschen.

Vi tackar Christian Plyhm för denna intervju och hans engagemang i Sveriges Bussföretag styrelse och i branschutskottet.