Det här tycker vi
Mer kräm i näten och samordna utbyggnaden
Behovet av laddning växer snabbt. Det krävs satsningar på en utbyggnad av kapaciteten i elnäten och en tydlig nationell samordning så att det finns tillräckligt med effekt på rätt plats i rätt tid. Det skiljer idag också alltför mycket mellan olika elnätsägare både vad gäller tid och kostnad.
Elnätsutbyggnaden måste ta hänsyn till var de större effektbehoven för laddning av tunga fordon kommer att uppstå. Detta bör baseras på analyser av fordonsflottans utveckling och transportflöden och omfatta behovet av både depå- och terminalladdning samt publik laddning längs vägnätet. Tunga fordon måste kunna ladda när de stannar, inte stanna för att ladda.
Ansökningsprocesserna för elnätsanslutningar måste bli mer enhetliga och transparenta med tydliga tidsramar för handläggning. Det är också angeläget att funktionskrav för elnätsanslutningar för den tunga trafiken fastställs på en nivå som motsvarar åkerinäringens specifika behov. Överdimensionerade krav riskerar att skapa orimligt höga kostnader för anslutning av laddinfrastruktur och därmed hindra utbyggnaden av nödvändig laddinfrastruktur.
En elektrisk lastbil är upp till tre gånger så dyr som en lastbil med förbränningsmotor. Så länge den här kostnadsskillnaden inte minskar kommer elektrifieringen av den tunga trafiken inte att accelerera.
Sänkt energiskatt på ladd-el!
Skillnaderna i inköpspris mellan en elektrisk lastbil och en dieseldriven är betydande. Den gällande klimatpremien är värdefull men den räcker inte.
Transportföretagen anser att energiskatten på ladd-el för den tunga yrkesmässiga trafiken ska återbetalas – det skulle förbättra kostnadskalkylen. Ägaren av ett tungt fordon ska få en återbetalning av största delen av energiskatten på den el som laddats och använts i fordonet.
Transportföretagens analys visar att förslaget om en energiskattesänkning är relativt okomplicerat att genomföra, kostar jämförelsevis lite för staten i uteblivna intäkter och är förenligt med EU:s statsstödsregler. Förslaget skulle kunna förverkligas redan i 2026 års statsbudget. Om den politiska viljan finns.
Läs förslaget i sin helhet här: Lagändring om skattenedsättning vid laddning av utsläppsfria tunga fordon
En "one-stop shop" för stöd till ladd- och vätgasinfrastruktur
För att kunna uppföra laddare för elfordon är företagare tvungna att gå igenom en djungel av kontakter med myndigheter, elnätsbolag, kommuner, domstolar och så vidare. En myndighet bör agera som "single point of entry" och erbjuda råd och vägledning samt hantera ansökningar om samtliga stöd.