Elektrifieringskollen.se – ett verktyg för åkare som vill jämföra kostnader för el- och diesellastbilar

Transportbranschen står inför stora utmaningar när det gäller att minska sina utsläpp och ställa om till mer hållbara alternativ. Ett av de stora hindren har varit uppfattningen att eldrivna lastbilar är för dyra i drift. För att ge åkerier en bättre förståelse för de faktiska kostnaderna har Transportföretagen utvecklat Elektrifieringskollen.se, ett nytt verktyg som jämför kostnaderna.

– Elektrifieringskollen är ett sätt för åkare att på ett enkelt men trovärdigt sätt jämföra vad det kostar att köpa och köra en ellastbil jämfört med en diesellastbil. Vi har fokuserat på de nyckelfaktorer som driver kostnader och satt dem i relation till varandra, säger Love Hansson, näringspolitisk expert hos Transportföretagen.

Många åkare upplever att det är komplext att räkna på lönsamheten i eldrift. Elektrifieringskollen gör det enkelt att jämföra kostnader för diesel- och eldrift genom att utgå från de viktigaste faktorerna, exempelvis inköpspriset på fordonet, drivmedelskostnaden för diesel och el, klimatpremien, batteristorleken och den planerade körsträckan.

Från forskning till praktiskt verktyg

Idén till Elektrifieringskollen växte fram efter att bilden av den olönsamma ellastbilen utmanats alltmer de senaste åren.

– Det har varit en allmän sanning att eldrivna lastbilar är för dyra. Men för knappt två år sedan började forskningsartiklar, bland annat från Chalmers, att ifrågasätta detta, säger Love Hansson.

– Åkare är vana vid att kalkylera kostnader men när det gäller elektrifiering är det svårt att få in alla de viktiga faktorer som kan påverka lönsamheten. Genom att tillhandahålla en enkel jämförelsehjälp hoppas vi att fler ska få en realistisk bild av de ekonomiska aspekterna kring elektrifiering.

Han fortsätter:

– Elektrifieringskollen ger dig stöd för att börja tänka kring elektrifiering, men många som elektrifierar upptäcker också att de kan öka lönsamheten genom exempelvis ändrad ruttplanering eller nya affärsmodeller.

Positiv respons från åkerinäringen

Under utvecklingen av Elektrifieringskollen har verktyget testats i dialog med åkeriföretag, och responsen har varit mycket positiv.

– Många såg direkt att det kunde ersätta deras egna Excel-beräkningar och ge nya perspektiv på elbilsaffären, säger Love Hansson.

Trots den positiva utvecklingen finns det fortfarande hinder för elektrifieringen av tunga transporter. Love Hansson pekar på fyra huvudsakliga faktorer:

  1. Begränsad tid och resurser hos åkare – Många åkerier är små företag som saknar resurser för att kvalitetssäkra sina egna beräkningar kring inköp av fordon eller nya affärsupplägg.
  2. Politisk styrning – Skattelättnader, klimatpremier och en snabb utbyggnad av laddinfrastruktur och elnät behövs. De åtgärder som gjorts hittills har i delar varit bra men på grund av bristen på helhetsperspektiv har effektiviteten i t.ex. stöd för laddinfrastruktur varit för låg.
  3. Kundernas betalningsvilja – Många kunder är ovilliga att betala extra för utsläppsfria transporter.
  4. Tillgång till energi – Utbyggnaden av elnätet går för långsamt och det finns för få publika laddstationer som är anpassade för tung trafik.

Målet: bred spridning och realistiska kalkyler

Transportföretagen hoppas att Elektrifieringskollen ska bidra till en mer faktabaserad diskussion om elektrifiering av tunga transporter.

– Elektrifiering passar inte alla transporter men för vissa kan det vara en lönsam affär redan idag. Vi vill att politiker, åkare och myndigheter ska ha samma förförståelse för kostnader och flaskhalsar, avslutar Love Hansson.