Vägforum 2025
Den 19 mars 2025 går Vägforum 2025 av stapeln. Programmet kommer att läggas upp här när det är klart.
Hoppas att vi ses!
Infrastrukturminister Andreas Carlson fick en canvastavla av Transportföretagen för att påminna honom om att kampen för bättre vägunderhåll går vidare.
Har vi kompetens tillräckligt för att möta omställningen? Teknikjournalist Mats Lewan gav en tankeväckande exposé över pågående teknikskiften.
Det bjöds på "Potthålskakor"
Infrastrukturminister Andreas Carlson slog fast att man måste se transportsystemet i sin helhet, varje transportslag har sin roll att spela.
Catharina Piper från advokatbyrån Moll Wendén, fick oss att inse att upphandling behöver inte vara så svårt. LOU är ett smörgåsbord. Det mesta går att göra om man bara göra det rätt.
Vi måste vara lite mer "cowboys" menade Per Ankersjö, moderator, och syftade på att vi måste våga testa.
Ända sedan 1989 då han arbetade med tranpsortplanering på ett åkeri har PO Arnäs varit frustrerad. Förändringarna går för långsamt. Men ingen tvekade på efter hans presentation om AI att förändringarna går fort!
Det som sägs frn talarstolen är viktigt men man ska inte underskatta det som sägs i kaffepauserna. Vägforum är en mötesplats där transportörer och transportköpare möts.
Bettina Hammargren, MLT och Per Bondemark, Maserfrakt, gav exempel från verkligheten hur illa upphandlingar fungerar ibland.
Linus Eriksson, vd för Öresundsbron, bad oss att blicka mot Danmark. Där tar de ett helhetsgrepp på infrastrukturen och bygger på kortare tid än i Sverige.
Ek dr Fredrik Bergström fick deltagarna att tänka nytt när det gäller alternativ finansiering av infrastrukturen
Anton Ahlinder, SCA, berättade om deras erfarenheter av en 70 - tons elektrisk timmerlastbil.
Kan digitaliseringen göra vinteväghållningen effektivare? Det tror i alla fall Anna-Karin Salmi, ViaPM, som berättade om Trafikverkets innovationsprojekt Digital Vinter
Ack Värmeland du sköna. Lars Reinholdsson, vd för LBC Frakt i Karlstad, berättade om deras oerhört offensiva elektrifieringssatsning. Börja med laddinfrastrukturen var Lars tydliga råd.
Magnus Nilsson ansåg att de svenska klimatmålen är överspelade med tanke på att EU har växlat upp så rejält.
Ebba Bergbom Wallin från Volvo Trucks efterfrågade mer utbyggnad av laddinfrastruktur för tung trafik
Anna Pernestål och Skogforsk vill med deras projekt Tree visa att det går att elektrifiera skogstransporter
Anders Josephsson, projektledare för Vägforum, saknade kaffe i koppen
Någon vänlig själ fyllde på och han blev glad igen
Här kan du se hela dagen i efterhand.