Förebyggande vägunderhåll sparar pengar och växthusgasutsläpp
Genom ett förebyggande vägunderhåll där vägarna underhålls innan nedbrytning gått så långt att de ekonomiskt mest effektiva åtgärderna inte längre är möjliga är mest kostnadseffektivt och sänker dessutom klimatutsläppen jämfört med underhåll som sker först när vägen är i ett uselt skick. Det visar en rapport från Svenskt Näringsliv.
Studien har undersökt effekterna av olika underhållsstrategier för det statliga vägnätet i tre svenska län: Stockholm, Skåne och Norrbotten.
Den har jämfört tre scenarios:
1. Inget förebyggande underhåll. Vägarna åtgärdas först när vägen är i avsevärt dåligt skick.
2. Förebyggande underhåll. Underhåll utförs baserat på vägens förväntade nedbrytning för att upprätthålla nuvarande tillstånd.
3. Eliminering av underhållsskulden. En strategi för att kostnadseffektivt betala av den befintliga underhållsskulden och höja vägnätets standard.
Att bedriva ett förebyggande underhåll är mest kostnadseffektivt och kostar i genomsnitt 28,4 procent mindre än att vänta tills vägarna har försämrats betydligt. Dessutom minskar växthusgasutsläppen med i genomsnitt 31,6 procent vid en förebyggande underhållsstrategi visar studien.
Att eliminera hela underhållsskulden kräver initialt större investeringar och leder till högre utsläpp på kort sikt, men resulterar i en högre standard på vägnätet och har potentiellt långsiktiga samhällsekonomiska vinster.
Studiens tydliga rekommendation är att arbeta med förebyggande vägunderhåll. Att skjuta upp underhåll leder till ökade kostnader och större klimatpåverkan i framtiden.
Rapporten är skriven av fil. dr Kristin Eklöf, Salbo.ai. Studien utgår ifrån samma klassificering av vägnätet som i Transportföretagens årliga analys, "Långsiktiga effekter av ett underfinansierat vägunderhåll" och som visualiseras på www.varavagar.se.
Det är Kristin Eklöf som svarar för analysen även i vår väganalys Våra vägar.