De vill accelerera omställningen till elektrifierade transporter
Projektet REEL samlar en mängd aktörer, alltifrån åkerier till elnätsföretag och lastbilsleverantörer och syftar till att accelerera omställningen till elektrifierade emissionsfria transporter. Inom satsningen etablerar de, kör och utvärderar ett 70-tal olika regionala logistikflöden i varierande typer av köruppdrag.
Så accelererar vi elektrifieringen av de tunga lastbilstransporterna
Den 27 juni arrangerade Transportföretagen Transporternas Dag på Drottens Ruin i Visby under Almedalsveckan. Givetvis hade vi ett seminarium som handlade om elektrifiering av lastbilstransporter.
Laddning av eldrivna lastbilar och bussar
En fördjupad guide hittar ni genom länken högst upp på sidan, under namnet "Laddning av eldrivna lastbilar och bussar: En vägledning för beslutsfattare"
Steg 1: Laddbehov
Börja med en grundlig analys av er nuvarande fordonsflotta - vilka fordon kör vilka rutter och hur långt kör era olika fordon? Komplettera med att undersöka om det finns ett långsiktigt behov av att ändra antal eller storlek på fordonen, gärna i dialog med era kunder.
Steg 2: Harmonisering med er övriga verksamhet
Avgör om er befintliga elnätsanslutning har tillräcklig kapacitet för att hantera laddningen. Om så inte är fallet, se över era processer så att laddningen kan integreras eller överväg en kapacitetsökning av elnätet, t.ex. genom att öka säkringsstorleken. Nu har ni fastställt era nuvarande behov.
Steg 3: Behov över tid, effekttrappa
Komplettera med era framtida behov över tid, som påverkas både av laddning och övrigt elbehov i er verksamhet. Ta fram en bedömning av ert förväntade kapacitetsbehov de kommande åren, vi pratar om er effekttrappa.
Steg 4: Välj rätt laddningssystem
Det finns flera olika laddningssystem att välja mellan, såsom långsam AC-laddning, snabb DC-laddning och batteribyte.
Steg 5: Installera laddningsinfrastruktur
När ni har valt rätt laddningssystem behöver ni installera den nödvändiga laddningsinfrastrukturen.
Steg 6: Säkerhetsrutiner och elsäkerhetsansvar
För att säkerställa en säker och effektiv drift bör alla som kommer att hantera laddningen av fordonen genomgå en grundlig utbildning.
Steg 7: Total cost of ownership (TCO)
TCO innefattar alla kostnader för att äga och driva ett elfordon under dess livstid, inklusive inköpskostnad, laddningsinfrastruktur, underhåll, elförbrukning och eventuell avveckling av fordonet.
Steg 8: Ägarmodeller
Det finns flera ägandemodeller att överväga för laddningsinfrastrukturen.
Steg 9: Övervaka och optimera
Efter att ni har börjat ladda era fordon är det viktigt att regelbundet övervaka och optimera processen. Detta kan innefatta dokumentation och analys av elkostnader, utvärdering av effektiviteten hos er laddningsinfrastruktur samt justeringar av rutter och scheman vid behov.
Artiklar
Så många elektrifierade lastbilar...
... kommer det att finnas i Sverige 2030, om man följer prognosen från Powercircle. Det innebär cirka 15 procent av flottan.
Förbrukning
I genomsnitt cirka 100 kWh (80-120 kWh) – det är vad en ellastbil förbrukar på 100 kilometer.
Laddstationer
Under 2022 beviljade Energimyndigheten stöd till 140 laddstationer inom ramarna för "Regionala elektrifieringspiloter för tunga transporter".
De möjliggör resan
Vi har i vår analys sett att i vår närdistribution är det ganska enkelt att konvertera stora delar av fordonen till el
Luigi Johannesson, affärsområdeschef för Göteborgs Lastbilscentral
Två saker är centralt: nyttjandegraden på laddarna och tiden det tar att ladda. Det gäller att tänka sig för vilken typ av laddare man behöver för sitt åkeri.
Lennart Olsson, Pricing Manager på Circle K
Vi har fått lära oss den hårda vägen. Vi är ju inte elektriker och elingenjörer. Det var en medveten strategi när vi startade laddbolaget.
Lars Reinholdsson, vd för LBC Frakt
Beviljade elektrifieringspiloter
På den här sidan kan du följa beviljade projekt inom ramen för de regionala elektrifieringspiloterna.
Kontakta oss
Anders Josephsson
Näringspolitisk expert
Joakim Johansson
Innehållsansvarig