Bilkompani Kalmar: ”Det måste bli lite prestige i att jobba med det här”

”Välkommen till Bilkompani – du pratar med Linus.” Mannen som just svarat i sitt headset pratar lätt och ledigt med en kund samtidigt som han arbetar på ett fordon i verkstaden. Det råder en minst sagt febril aktivitet. Vi begav oss till Kalmar och träffade ett modernt motorföretag mitt i deras verksamhet.  

Hos Bilkompani Kalmar ryms en klassisk verkstad där det servas och repareras. I en nybyggd anläggning väntar mängder av däck i hyllor som går från golvet och upp till det höga taket. Här finns utrymmen för att fotografera inkommande fordon och, så klart, en klassisk bilhall där nya och begagnade fordon visas upp för potentiella kunder.

Totalt handlar det om någonstans runt 3000 fordon som Bilkompani Kalmar säljer på ett år. Ändå är det ingen hemlighet att bilmarknaden har varit utmanande.

– Vi har fördelen av att vara ”stora men små”. Samtidigt märker vi av att privatpersoner just nu inte köper bil i samma utsträckning. Det är företagskunderna som håller uppe försäljningen. Marknaden påverkas av allt ifrån matpriser till räntor. Dessutom har du hela situationen med den svaga kronan, vilket leder till att mycket av de begagnade bilarna försvinner ut ur Sverige och ned till kontinenten, säger försäljningschef Cane Söderström. 

– Vi har fått en motsatt situation mot hur det var på 90-talet när svenskar åkte till kontinenten för att det var fördelaktigt att köpa bil där. Sedan finns det också utrustningspaket på den nordiska marknaden som inte alltid finns i exempelvis Tyskland, vilket gör fordonen attraktiva på kontinenten.

Samtidigt, menar vd Marcus Eliasson, är det inte bra i längden.

– Att bilarna lämnar Sverige påverkar hela systemet negativt, det sätter sig ju på servicemarkanden. Vi vill ju helst att kunderna köper sin bil hos oss, gör sin service hos oss, byter sina däck hos oss och utför eventuella reparationer hos oss.

Trots att marknaden gungat andas det av hoppfullhet inför framtiden. Kanske beror det på att bolaget redan har klarat sig igenom ett riktigt elddop. Vi backar bandet till 2018, på SVT går att läsa rubriken: ”Bilfirma i Kalmar totalförstörd – 200 fordon brann upp”. Trots det kom verksamheten snabbt på fötter igen. 

– Det var verkligen en speciell situation men jag måste säga att vi fick oerhört bra stöd av näringslivet här i regionen, säger Marcus Eliasson.

Branden innebar samtidigt att verksamheten kunnat moderniseras ytterligare. Och det är inte bara lokalerna som är nya, hela fordonsmarkanden är just nu inne i en resa av förnyelse där olika drivlinor finns tillgängliga parallellt och där såväl privatkunder som företagsköpare försöker att navigera kring sina framtida bilköp.

– Elbilsmarkanden var svag förra året. Det finns politiska insatser som skulle göra skillnad här, exempelvis ett elbilsstöd för privatpersoner. Jag tror att det är vad som krävs, säger Johan Jonskog, Ekonomichef.

– Jag tror att det är helt avgörande för hur snabbt vi ska lyckas med elektrifiering. Ett stöd skulle sända signalen att vi som land tror på det här, att det är den riktningen vi ska röra oss i, fyller Marcus Eliasson i.

Samtidigt är och förblir elbilen attraktiv som tjänstebil och nu märks också ett uppsving hos de ”klassiska” tillverkarna:

– Det rör på sig kring vilka märken på elbilar som är intressanta. Det har ju funnits en uppsjö av kinesiska tillverkare. Rent generellt börjar däremot de kinesiska tillverkarnas prisbild att bli jämförbar med europeiska produkter och då frågar sig många kunder varför de ska köpa kinesiska märken om det ändå handlar om samma peng. Med utvecklingen kring handelstullar blir det intressant att följa vart det tar vägen, säger Marcus Eliasson.

Han tillägger:

– Jag tror att det kommer hända mycket 2025 och att marknaden för elbilar kommer att vakna på allvar.

Att höja statusen

Den största utmaningen som branschen står inför är däremot inte relaterat till marknaden utan till kompetensförsörjning – det vill säga att få in nytt blod i branschen.

– Det har blivit svårare att få in folk som kommer från grundskolan. Färre har exempelvis sökt in till transportgymnasium i Kalmar. Vi jobbar aktivt med att skapa olika event för att få hit elever, prata om yrket. Det finns fortfarande en föråldrad bild som inte minst är rotad hos föräldrarna. De tror att det handlar om att man blir skitig och står och skruvar hela dagarna. Sanningen är att vi arbetar mer och mer med datorer, så pass mycket att man kanske rentav skulle samköra utbildningen med tekniklinjen på gymnasiet, säger Kristoffer Löfstedt,

Han avslutar:

– Det måste bli lite prestige i att jobba med det här. I dag med sociala medier har du en situation där det råder en väldig konkurrens – vi behöver synas och bli attraktiva.