Innanför dörrarna hos Bring Malmö – där framtidens klimatsmarta paketresa tar form

Många är de som klickar hem paket, få, i varje fall utanför branschen, är de som sett hur arbetet med att ta nämnt paket från företag till kund faktiskt går till. Vi befinner oss hos Bring i Malmö, en av de noder där mängder av paket befinner sig på genomresa. Iförda skor med stålhätta och varselvästar gav vi oss ut för att se arbetet på närmare håll. 

Kanske kan man påstå att de globala leveranskedjorna är ett av den moderna världens underverk. Ser man bara på Sverige så skickades 213,8 miljoner paket från e-handlare till privatpersoner i Sverige under helåret 2024. Allt ifrån mediciner till möbler ska sorteras, hanteras och levereras.

Vi går ett varv i den väldiga terminalen. Här trängs lastpallar och paketburar, truckar åker förbi med skrymmande gods på sina gafflar, allt från vitvaror till elektronikprodukter trängs på hyllorna. Utanför anländer de Bring-gröna lastbilarna för att hämta och lämna gods, allt på sin plats i ett välsmort maskineri.

E-handeln har inte sett någon större avmattning, under pandemiåren fick den snarare en skjuts. Nya köpbeteenden etablerades och blev kvar.  

– Vår tillväxtresa i Sverige har hittills varit exceptionell. Vi håller bland annat på att bygga vår nya terminal i Stigamo. Vi är i en fas där vår strategiska plan är att vi ska växa i Sverige, berättar John Kjellbom, distriktschef.

Nya kundbeteenden skapar nya möjligheter

Precis som i samhället i övrigt rör det sig också när det gäller e-handel. Varor som tidigare köpts i butik har i högre grad blivit föremål för distansköp. Också sättet vi hanterar våra paket förändras:

– Om vi ska prata om trender satsar vi mycket på paketboxar. Vi tror att det är framtiden, det är ett bekvämt sätt att få sina varor utan att du behöver stå i kö.

Trenden understryks om man tittar på Transportföretagens Paketindex. Under 2024 fortsatte leveranssättet paketskåp att växa i popularitet och plocka marknadsandelar från övriga leveranssätt. Hela 15 procent av e-handelspaketen levererades till paketskåp under 2024, vilket är en ökning med nästan 6 procentenheter på bara 3 år.

Samtidigt som e-handeln innebär många miljömässiga fördelar då paket färdas ”kollektivt” är det en bransch där kraven hela tiden ökar på att hållbarhetsarbetet ska växlas upp. För många bolag, Bring är ett av dem, innebär det satsningar på framför allt elektrifierade fordon.

Ett snabbt nyhetssvep gör bland annat gällande att Bring i Malmö tillsammans med Elonroad testar en ny typ av sladdlös snabbladdare under 2025.

– Vi har ett väldigt ambitiöst mål. Till 2026 ska alla våra paketleveranser med lätta lastbilar vara helt elektrifierade här i Malmö. Innan 2027 är slut ska alla våra paketleveranser med lätta lastbilar vara eldrivna, i hela Sverige. Vi har nitton bilar på väg in, de är helelektriska och ersätter de befintliga HVO-bilarna. För att klara den ambitiösa omställningen installeras 38 laddpunkter på terminalen i Malmö. Åtta av dem är snabbladdare, som ska erbjuda ytterligare flexibilitet i laddningen.

Totalvikten för den valda bilmodellen är upp till 4,25 ton men tack vare ett undantag från körkortslagen går det numera att köra dessa fordon på b-körkort, vilket underlättar i personalplaneringen. Det här, menar John Kjellbom, banar väg för framtidens leveranser:

– Alla förutsättningar för att vi ska kunna elektrifiera finns där och kalkylerna matchar det som erbjuds i dag.