Hos Håbo Buss vägleder passionen verksamheten

Från 90-talet och till nu befinner sig Håbo Buss, liksom deras kunder, på en resa. Bland åkrar och grusvägar besöker vi ett familjeföretag i Bålsta utanför Stockholm för att prata om allt från pandemiår till rekrytering, elektrifiering och hur det är att vara en lokal transportföretagare i Sverige.
I det typisk mellansvenska landskapet, mellan åkrar och hus med röda knutar, står en modern turistbuss med texten Håbo Buss. Flera större byggnader är samlade på gårdsplanen intill den villa som i dag utgör kontor. Längre bort står fler bussar, de flesta vita. Här, en liten bit utanför Bålsta, har Håbo Buss sitt säte. På många sätt är de typiska för det svenska företagslivet: ett familjeägt företag som med tiden utvecklats till det bolag som det är i dag.
– Läget har flera andra fördelar. Framför allt innebär det att vi kommer bort lite från stadspulsen i Stockholm, säger Frida Mattsson, delägare och CFO på Håbo Buss AB.
Håbo Buss är en del av lokalsamhället. Inte bara i form av de transporter som i vårt vidsträckta land är så viktiga. De är också del av företagarföreningen i kommunen och väl insatta i hur det är att vara näringsidkare utanför storstaden. Här får de sköta vinterväghållningen själva och de äger förutom bussar också åkermark. I villan, som en gång var barndomshem för Frida Mattsson och vars tidigare vardagsrum nu utgör konferensrum, sitter också hennes syster Sara Ahlström.
– Frida brinner för ekonomi, vår bror Jocke som är vd brinner för ledarskap och jag brinner för bokningar. Vi är uppvuxna i den här världen, säger Sara Ahlström.
En bransch i förändring
Det bolag som syskonen i dag arbetar inom har förändrats med åren. 2011 köpte Håbo exempelvis upp Botkyrkabuss. Andra mindre familjeägda bussbolag som velat lägga ned sina verksamheter har också hamnat under Håbos paraply, exempelvis Knivsta Buss och Julita Buss. Håbo Buss har i dagsläget flera ben som verksamheten står på. Det blev en räddningsplanka när mattan drogs undan för persontransporter under pandemiåren 2020–2021. Då kunde den upphandlade linjetrafiken bära bolaget när beställningstrafiken låg nere.
– Intäktsmässigt är den upphandlade trafiken kanske inte så stor för oss men flödesmässigt i den dagliga planeringen handlar det om kanske 30–40 procent. Det var vår räddning under pandemin. Tack vare skolavtalen kunde vi hålla i gång verksamheten, berättar Frida Mattsson.
– För beställningstrafiken var vi nere på kanske en tur i vecken. Det var väldigt surrealistiskt och det tog aldrig slut. Det blev bara fler och fler inskränkningar ju längre tiden gick. Jag minns att vi satt runt bordet och sade till varandra att ”vi kommer aldrig mer klaga på hur mycket arbete det är under högsäsong.” Det var prövande. Det var tur att bolag fick uppskov med amorteringar och annat.
Nu är pandemiåren över och verksamheten har återhämtat sig på det stora hela. Nu blickar Håbo Buss i stället framåt. Precis som för många andra i transportbranschen är det då hållbarhet som hamnar under luppen.
– Vi vill vara med i elektrifieringen och vara bland de första bolagen med beställningstrafik som har en elbuss. Vi har tittat på det här ett tag, det som har hållit oss tillbaka är att fordonen som funnits på marknaden inte uppfyllt våra krav på framför allt räckvidd. Den har legat på runt 20 mil, kanske 17–18 om det är kallt. Med framkörning till kunden blir det inte mycket kvar.
En svårighet är också att få till en betalningsvilja för hållbara satsningar, menar Frida Mattsson:
– Det är det återkommande problemet för alla bolag. Kunderna är inte beredda att betala för att åka med en elbuss utan det är vi som får ta den kostnaden.

De anställda är bolagets livsnerv
Vi passerar vid de stora hallar som nu ekar i det närmaste tomma då alla bussar är ute och rullar på diverse körningar. Även i verkstaden är det tomt denna dag. Håbo har annars både mekaniker och förare som arbetar i bolaget. Även om de flesta i den sistnämnda kategorin är ute på vägarna möter vi en bussförare som går över gårdsplanen. Han hälsar artigt på sin väg mot kontoret. Trots att bussarna och lokalerna är iögonfallande är det just personalen och människorna som är livsnerven i bolaget och här finns en utmaning för framtiden.
– Vi är i dag runt 35 fast anställda på Håbo Buss och mängder av extrapersonal. Vi är väldigt stolta över vår personal. Det är bussföraren som är vår produkt, det är de som träffar våra kunder och de som står för upplevelsen, säger Frida Mattsson.
Samtidigt är det ingen hemlighet att branschen skriker efter förare. Stora pensionsavgångar är en av förklaringarna, pandemins effekter en annan.
– Jag tror att vi, alltså hela bussbranschen, kommer behöva ställa om kring hur vi tänker med vår personal. Det går inte som tidigare att gå runt på att ha personal som bara jobbar, jobbar och jobbar och inte gör något annat. De anställda som söker sig till oss i dag är småbarnsföräldrar, de är musiker och innebandyspelare, de vill ha ett liv vid sidan av. Jag tror att hela branschen behöver ta ett omtag med schemaplanering.
Samtidigt är det ett fantastiskt jobb, menar Frida Mattsson. I fallet med Håbo Buss går resorna så långt som till Tyskland och Frankrike. Även om de flesta resor sker inom landet är körningarna varierande.
– En dag för en chaufför kan innebära så otroligt olika typer av jobb. Den första gruppen passagerare är kanske konferensdeltagare eller en arbetsplats som ska på ett företagsbesök. Nästa körning går till en konsert, därefter är det en pensionärsförening som ska på sightseeing eller ett idrottslag som ska på ishockeyturnering.
Fortfarande tänker många på den typiska bussföraren som någon som kör linjetrafik i Stockholm, menar Frida Mattson.
– Sanningen är att det verkligen finns något för alla. Vår mamma kör fortfarande en skoltur varje dag men då i en liten buss. Det är vad hon känner sig bekväm med. Vi lägger stor vikt vid det personliga bland vår personal och att ge dem förutsättningar att köra lugnt och tryggt. Det här är ett serviceyrke. Att lära någon köra buss är det lätta, det är allt det runtomkring som är utmaningen.
Frida Mattsson avslutar också med att berömma kampanjen Bli Bussförare som just nu pågår:
– Just rekrytering är branschens kanske största utmaning för framtiden och här behöver vi alla göra mer.





