”Stenen vi fraktar är grunden till förskolan eller nästa boende”

Högt ovanför norra Stockholm, med utsikt över E4:ans strida ström av passerande fordon, sitter Märsta Förenade. Med 80 år bakom sig kan de ett och annat om att flytta stora mängder material, exempelvis schaktmassor – inte minst i den växande huvudstadens många pågående infrastrukturprojekt. Nu är siktet inställt på nästa kapitel: AI och digitalisering.
Runtom i det moderna kontorslandskapet sitter den svartgula loggan för Märsta Förenade. Bilden är ett vanligt inslag också i gatubilden runtom i Stockholm. Inte sällan ses fordonen i anslutning till stora infrastrukturprojekt. Här på kontoret, högt ovanför Stockholm, är det lätt att få en bild av den växande stad som Märsta Förenade bidrar till. Det börjar närma sig rusning och utanför, på E4:an, tätnar trafiken i ett gytter av SL-bussar, lastbilar, personbilar, taxibilar och utryckningsfordon. Här passerar skolelever och färdtjänsttransporter, budbilar och hantverkare – kort sagt allt det som hör storstaden till.
– Man kan säga att vi är där när framtidens samhälle byggs, det är enkelt uttryckt det vi arbetar med. I de flesta större infrastrukturprojekten, om en landningsbana ska byggas eller som nu en stor förbifart, då är vi med på något sätt. Vi brukar säga att det mesta av det största korsar vår väg, säger vd Patrik Wadenhed.
– Stenen vi fraktar är grunden till förskolan eller nästa boende som vi är med och bygger, säger Jessica Bodin, verksamhetsutvecklingschef.
Märsta Förenade är ett paraply för ett antal åkerier. Totalt arbetar cirka 650 personer under detta paraply vilket innebär att bolaget är bland landets tio största aktörer. Det ställer också krav på verksamheten, berättar Patrik Wadenhed.
– Det innebär ett visst ansvar på kvalitet och affärsmässighet. Det försöker vi så klart ta på största allvar. Det är också i det perspektivet vi ska se den digitaliseringsresa som nu pågår och som utgår från att vi tidigare har gjort saker ganska traditionellt. Kravet på spårbarhet ökar och kompliceras ofta av våra produkter. När vi hämtar upp sten från backen räknas den som avfall, kör vi den sedan till en kross blir det en helt ny produkt och här händer det ganska mycket som vi behöver kunna följa.

Framtiden är digital
Det här för oss osökt in på den digitaliseringsresa som nu pågår och som också tar sig konkreta uttryck. Startskottet gick när flera bolag, där Märsta Förenade var ett av dem, använde transportplaneringsystemet Alystra vilket skulle försvinna.
– Det hela resulterade i att vi tillsammans med Närkefrakt och Alwex i Växjö kom överens om att bygga ett nytt system och att vi tillsammans har bildat bolaget Motus Logistikutveckling AB som äger produkten, berättar Patrik Wadenhed.
Det nya modulära systemet ska bland annat erbjuda orderhantering, miljö- och energioptimering för hållbara transporter samt ruttoptimering och planering – för att nämna något.
– Vi tror att vi med det här systemet skapar en sömlöshet mellan olika funktioner. Vi är väldigt stolta över det samtidigt som vi tror att vi är smärtsamt ensamma om det.
AI och digitalisering hör onekligen till de senaste årens modeord. Samtidigt har det ibland haft svårt att göra avtryck i verkligheten. Att Märsta Förenade ändå tagit steget och varit med och byggt en hel verksamhet kring det har flera förklaringar. Jessica Bodin menar att en aspekt handlar om inställningen till förändring:
– Vår organisation är ganska revolutionär, i brist på bättre ord. Vi ser ganska få hinder i det vi gör. Vi måste också se till att våra chaufförer sporras i sitt arbete. Digitaliseringen är en viktig del i att understödja att våra chaufförer sporras och vi arbetar till exempel med ”gamification” på olika sätt.
Just kompetensutmaningen, som Märsta Förenade delar med de flesta inom transportbranschen oavsett om vi pratar om verkstäder, bussbolag eller åkerier, betyder också att digitaliseringen blir viktigare menar Patrik Wadenhed:
– Personalbristen är i dag det enskilt största hotet mot vår bransch. Det blir därmed viktigare att skapa autonoma flöden för att vi ska kunna göra det så enkelt som möjligt att arbeta för oss. Förenklat handlar det om att föraren ska kunna fokusera på sin kompetens utan att behöva veta vad som finns i lasten.
– Tänk om du i nästa steg kan ruttoptimera med hjälp av AI som kan räkna ut hur dagens arbeten ska förläggas med så minimerade CO2-utsläpp som möjligt? Just i det här gränslandet – när människan och tekniken samverkar – här finns enorma möjligheter när vi bygger ett nytt affärssystem med ny teknik.
Att köra hållbart mot framtiden
Digitaliseringsfrågan tangerar alltså inte bara kompetensbristen, den har också stor potential när det gäller en grönare transportnäring. Jessica Bodin berättar att mycket arbete pågår knutet till just detta:
– Vi driver på ganska hårt i elfrågan. Än så länge är det ganska dyrt att köra en ellastbil och det är omöjligt att ladda på publika laddplatser. Vi behöver därför alltid tänka egen laddning och med våra små marginaler är det en svår ekvation att få ihop. Ett färskt exempel är en kund som vi arbetar med och där vi för att kunna köra elektriskt behöver arbeta dubbla skift. Det ställer i sin tur krav på att täkten måste vara öppen andra tider, att maskinister behöver vara på plats och så vidare. Elektrifieringen ställer nya krav på hur hela systemet fungerar.
Just i fallet med Stockholm finns det tydligare behov:
– Vi behöver ha tillgång till snabbladdning dygnet runt, vi kan inte dela kapacitet.
Det sistnämnda medskicket tangerar också hur politiken måste arbeta med frågan framåt, menar Patrik Wadenhed:
– Vi som ska få det här att hända behöver ett mer flexibelt regelverk så att vi kan genomföra elektrifieringen på ett vettigt sätt. Sedan måste beställaren ha en betalningsvilja, annars går det inte.
Trots utmaningar är det ändå i dur vi lämnar samtalet och kontoret högt ovanför Stockholm:
– Märsta Förenade är ju verkligen med och driver utvecklingen framåt. Vår uppgift är att tjäna våra medlemmar så att de får lönsamma företag och här tror vi framtiden har mycket att ge, avslutar Patrik Wadenhed.
