Projektet som hjälper åkarna med digitalisering

Projektet som hjälper åkarna med digitalisering
Digitaliseringen pågår över hela samhället och den som förhåller sig passiv och bara titta på kommer att få svårt att behålla sin konkurrenskraft i framtiden. Det menar i alla fall Robert Flank, en av lärarna som under hösten och vintern hjälpt ett antal åkeriföretag att komma igång med sin egen digitalisering.
När inbjudan till Kickstart digitalisering gick ut i slutet av hösten blev alla workshoppar fullbokade i princip över en natt. Kickstart digitalisering är precis vad namnet antyder tänkt att vara en kickstart för att hjälpa företag inom industrin eller industrinära verksamheter som går och funderar på digitaliseringen och som vill komma igång med arbetet.
En av workshoparna hölls en mulen vinterdag på Svenskt Näringslivs regionkontor i Örebro. 24 nyfikna deltagare från industrin och åkerinäringen hade mött upp för att få tips och råd hur de kan driva digitalisering i sin egen verksamhet.
Många pratar om digitalisering, men det är ett vitt begrepp. Robert Flank, en av utbildarna från konsultföretaget Cedeo, säger att det i grund och botten handlar om affärsutveckling:
- Det handlar om att förbättra sin verksamhet med digital teknik som verktyg. Det nya är bara att möjligheterna är så pass mycket större, och att man genom att dra nytta av de nya teknikerna kan utveckla verksamheten i en så mycket högre takt.
Han tipsar om att se möjligheterna med digitalisering.
- Det är såklart lätt att skrämmas av alla dystopiska profetior om hur detta kommer att förändra branschen, att se sig slagen på förhand och låta det bli någon slags ursäkt för passivitet. Men det man inte får glömma är att den senaste tidens utveckling också inneburit att mycket av det som nyligen bara var för de allra största och rikaste nu också är tillgängligt för de med mer begränsade resurser. Men för att kunna se dessa möjligheter måste man såklart lyfta blicken från det vardagliga. Och det är nog tyvärr mer än vad många tar sig tid till.
Digitalisera eller dö
Digitalisera eller dö var det någon som sade. Är det så, går man under om man inte är med i matchen?
- Ja, jag tror faktiskt att man kan vara så krass. Man ska ju komma ihåg att detta inte är något som är isolerat till en enskild bransch, eller ens något som är begränsat till företagsvärlden. Detta är något som pågår över hela vårt samhälle och det innebär att alla företag kommer att tvingas till någon form av digitalisering, även de som själva inte aktivt jobbar med frågan. Samtidigt så har jag väldigt svårt att se att de företag som väljer en passiv roll och bara låter sig drabbas kommer att kunna behålla sin konkurrenskraft när det samtidigt kommer finnas företag som kommer kunna producera en liknande tjänst fast med betydligt högre kvalitet och till en bråkdel av kostnaderna. Så ja, digitalisera eller dö är nog precis vad som gäller i dessa dagar.
Varför har ni gett er in i det här, att utbilda industrin och åkerinäringen i digitalisering?
- Helt enkelt för att vi tror att vi har något att bidra med. Vi ser en massa förbättringspotential inom båda branscherna och är övertygade om att många företag, även med begränsade medel, kan uträtta väldigt mycket. Och vi tror att vi har förkunskaperna och metoderna för att hjälpa dem med det.
Och Robert Flanks bedömning verkar stämma.
- Det var en ögonöppnare, helt klart, sade Alex Aspsjö, transportledare på Wadegårds åkeri.
Han fick medhåll av, Johan Wadegård, vd:
- Jag tycker att vi är hyfsat med i matchen, men förbättringspotentialen är stor.
Fakta om Kickstart Digitalisering:
Kickstart Digitalisering är en del av den nationella satsningen Digitaliseringslyftet och består av en kostnadsfri heldags-workshop där små och medelstora företag får möjligheten att samverka och få stöd med att påbörja eller fortsätta sitt digitaliseringsarbete, samt rådgivning från erfarna handledare.
Kickstart Digitalisering finansieras av Tillväxtverket. Teknikföretagen är projektägare och Transportföretagen är projektpartner.