Vi tycker
Nedan hittar du debattartiklar, skrivelser, remissvar etcetera från Sveriges Bussföretag. Sveriges Bussföretags publicerade rapporter och annat material hittar du under Rapporter från Sveriges Bussföretag.
Sveriges Bussföretag ger också löpande ut nyhetsbrev, såväl riktat till medlemmar som till intressenter. Läs senaste utgåvan och anmäl prenumeration på sidan Nyhetsbrev.
Följ oss gärna på Twitter @svebussforetag och Linkedin sveriges-bussforetag
Artiklar och debattartiklar
- Lokala debattartiklar från Statistikrapport om bussförarbristen
- DS 4/11 Skrota den omotiverade åldersgränsen för bussförare
- DS Debatt 14/8: ”Hårdare tolkning av viten drabbar resenärerna”
- DS 20/6 Höjda hållbarhetskrav kan göra att elbussar försenas
- SvD 27 mars 2024: Hindra inte unga från att bli yrkesförare
- SVD 25 mars 2024: Miljözon slår mot företagen i city
- Altinget debatt 18/3: Hindra inte unga från att bli bussförare, EU
- Tidningen Näringslivet 28/2: Nya lagen sågas: Företagen ska inte tvingas göra statens jobb
- DI debatt 14/2: Vi behöver svar från regeringen om ID-kontroller med transportöransvar
- Altinget 10/1:Facken och branschen: Skrota förslaget om id-kontroller, regeringen
- Norran debatt 24/11: Skellefteå fortsätter att utestänga trafikföretag
- SkLT Replik 24/11: ”Det behövs fler, inte färre unga förare”
- Altinget 28/11: Ökade kostnader kan sänka det kollektiva resandet om inte staten tar sitt ansvar
- Sydsvenskan 14/10 2023: ”Det finns en anledning till att vi har särskild gränspolis.”
- Tidningen Näringslivet 11/10: Nu kan miljöbussar stoppas i Stockholm och Göteborg: ”Dråpslag”
- Svd Debatt 12/10: ”Feltänkt med ny miljözon i Stockholm”
- Tidningen Näringslivet 6/10: Efter företagarkritiken: MP backar om miljözoner – ”En börda försvinner”
- SVT 28/9: Tuffa tider för bussföretagen – så vill branschen locka fler förare
- Tidningen Näringslivet 3/10: Bussbranschens förslag för att fylla tomma förarsäten: Ändra i EU-lag
- 20230929 Taxi idag: Sveriges Bussföretag ser en tuff höst framför sig"
- Arbeidslivinorden 25/9: Busstrafiken är en ryggrad i samhället - men hur hitta fler bussförare?
- RT-forum Debatt 18 september 2023: Regeringen behöver agera för att öka det gröna kollektiva resandet
- Altinget 9 augusti 2023: Branschrepresentanter rasar: Elbusspremien försvinner i praktiken
- Transportnytt 10 augusti debatt: ”Försvåra inte det klimatsmarta resandet!”
- GöteborgsPosten debatt 1/8: Slopat stöd till elbussar i stadstrafik bromsar utvecklingen
- Mitt i debatt 28/7: Förslaget om miljözon 3 blir ett hårt slag för besöksnäringen
- TN 20/7 2023: Stockholms nya styre stoppar miljöbussar – ”Blir förbjudet”
- P4 Stockholm 28 juni: Kritiken mot nya miljözonen: Döden för turistbussarna
- GP 21 juni 2023: "Ge bussföretagen förutsättningar att rädda sommarens tågstrul"
- Ekot 12 juni: Rapport: Miljarder saknas till busstrafiken – linjer kan läggas ner
- Dagens Samhälle 9 juni: ”Trygghetsinsatser bör väga tyngre i upphandlingar”
- Upphandling24 31 maj 2023: ”Spara – följ bussbranschens råd”
- TV4 31 maj:Rekordstor brist på busschaufförer: ”Kan få stora konsekvenser”
- Norrbottens Kuriren maj 2023: "Är ministerns budskap mer än tomma ord?"
- Öresunds-Posten debatt 12 maj 2023: "Vägarnas förfall på en nivå vi aldrig tidigare upplevt"
- Mitt i 20 april 2023: "Ett attraktivt Stockholm behöver turistbussen"
- Altinget 5 april 2023:Bristen på bussförare är akut – sänk åldersgränsen nu
- Svenskt Näringsliv 28 februari: Åldersbestämmelser kan stoppa svensk kollektivtrafik
- Dagens Samhälle 29 jan: ”Gör utbildningarna till bussförare attraktiva”
- Vestmanlands Läns Tidning 9 december: "Ska klimatmålen nås måste trafiken förstärkas"
- Hallandsposten 8 december:"Reseavdraget bör gå till de som är berättigade till det"
- Hallands-Nyheter 5 december: "Bussen är en av motorerna i klimatomställningen"
- Jönköpings-Posten 1 december: Debatt: Ska uppsatta klimatmål uppnås måste trafiken förstärkas
- Enköpings-Posten 30 november: Busstrafiken måste öka om klimatmålen ska nås
- Västerbottens-Kuriren 29 november: Ska klimatmålen nås måste busstrafiken i Region Västerbotten förstärkas
- Dagens Samhälle 28 oktober: "”Ska transportsektorns klimatmål uppnås behöver vi välja väg”"
- K2 centrum 27 oktober: "Årets bästa examensarbete om kollektivtrafik på väg"
- Dagens Samhälle 26 oktober: ”Landsbygdskommuner drabbas värst om reseavdraget behålls”
- Östersunds Posten 26 juli: Regeringen urholkar resurserna till regionernas trafikarbete
- NT 24 juli: Ge bussföretag större flexibilitet för att återstarta:
- Bussmagasinet 22 juli 2022: "Förarbrist kan stoppa kollektivtrafiken"
- Norrbottens Kuriren: Regional kollektivtrafik styvmoderligt behandlad
- Upsala Nya Tidning 6 juli 2022: Kapacitetsstark och kostnadseffektiv kollektivtrafik körs med moderna elbussar
- Dagens Samhälle 18 maj 2022: Upphandla busstrafik så att klimatmålen nås
- Norrtelje Tidning 25 april 2022: Löften räcker inte – Norrtäljebor måste kunna få pass för att planera resan
- Västerbotten Kuriren 24 april 2022 Debatt: Är turistbussar välkomna till Umeå
- RT-Forum 12 april 2022 Indexreglera mera
- Aktuell Hållbarhet 12 april 2022 Rösta ja till det nya reseavdraget
- HallandsPosten 23 mars 2022: Turistbussar välkomna – eller hur var det nu?
- Mitt i Stockholm 14 mars 2022: Avstängningar hotar turismen i Stockholm
- RT-Forum 7 februari 2022: Res med oss till framtiden
- Dagens Samhälle 21 januari 2022: Avskaffa reseavdraget som gynnar bilpendling före kollektivtrafik
- RT-forum 1 november 2021: Tillsammans nystartar vi kollektivtrafiken
- Dagens Samhälle 11 oktober 2021: Tillsammans nystartar vi kollektivtrafiken efter pandemin
- Bussmagasinet 23 september 2021: Fortsatt omställningsstöd och riktade stöd nödvändiga
- LT 23 september 2021: Pandemins effekter är inte över – återhämtningen fortfarande avlägsen
- Aktuell Hållbarhet 8 juni 2021: Avveckla inte elbusspremien
- Tidningen Näringslivet 25 maj 2021: Förlängda restriktioner drabbar blödande bransch
- Aftonbladet/TT 20 maj 2021: Kritik mot fortsatt färre platser på långresor
- SR 20 maj 2021: Färre platser på långresor även i sommar
- RT-Forum 10 maj 2021: Kostnader för biodrivmedel riskerar att öka
- SvD 6 maj 2021: Mycket trafik riskerar att ställas in i sommar
- Bohusläningen 12 april 2021: Bussbranschen klarar sig inte hur länge som helst utan resenärer
- April 2021: Debattartikel Bussbranschen klarar sig inte hur länge som helst utan en marknad - regionala avdelning Norrbotten
- SR 28 feb - Möjliga anbudsgivare ifrågasätter långt avtal i ny bussupphandling
- Ekot SR, 16 feb 2021: Stor kris för många i bussbranschen
- RT-forum 10 feb ”Nya restriktioner hotar kollektivtrafiken”
- Taxanomin hotar klimatsmart kollektivtrafik -28 jan Aktuell Hållbarhet
- För att få igång resandet måste det vara enkelt att få vaccinationsintyg - GP 27 januari
- Mitti 16 dec - Slutreplik:Klokare att välja bussen
- GT 14 dec: Bussföretagen måste överleva en mörk tid
- RT-forum 3 dec: Rädda Kollektivtrafiken!
- Mitti 19 nov - Smart Busslinje istället för förlängning av spårväg city
- Aktuell Hållbarhet 25 november: Klimatsmart resande efter pandemin kräver åtgärder nu
- Mitt i 19 november 2020: Smart busslinje istället för en dyr förlängning av Spårväg City
- SVT Stockholm 12 oktober: Busskritik mot Arlanda: Jättedåligt och krångligt
- Skånska Dagbladet 28 sept - Rikta stödåtgärder rätt
- Expressen 2 sept 2020: Inför ett stöd för avställda bussar
- SvD 17 aug 2020: Stöd till kollektivtrafik måste förnyas
- TravelNews Sverige 4 juni 2020: Utlovad svensk besöksnäringsstrategi behövs nu
- Mariestads-Tidningen 15 maj 2020: Avskaffa elskatten på buss
- Dagens Samhälle 29 april 2020: Corona kan leda till mindre utbud i kollektivtrafiken i tio år
- 6 april 2020: Kan bli fortsatta skattelättnader för biodrivmedel i Sverige
- SVT Öst 2 april 2020: ”Det är kris och katastrof” – bussbranschen nere på noll
- GT 1 april 2020: Expressbussarna drar ett stort lass under coronatiden
- Jönköpings-Posten 30 mars 2020: Debatt: Transportstråk kan försvinna om expressbussarna inte klarar krisen
- Norrbottens-Kuriren Premium 20 mars 2020: Bussföretagen hårt drabbade av coronakrisen
- SvD Näringsliv 18 mars 2020: Bussbranschen fruktar företagsdöd
- Aktuell Hållbarhet 5 mars 2020: Fossilfria transporter kan tvingas bromsa in
- Hallands Nyheter 17 mars 2020: Bussföretagen inom besöksnäringen drabbas hårt av coronakrisen
- GT/Expressen 17 februari 2020: Slopa elskatt för elbussar
- 9 januari 2020: Debatt: Ta bussen och res säkert till tävlingen
- Dagens Samhälle 10 juni 2019: Så behåller vi en kollektivtrafik i världsklass
- Dagens Samhälle 8 februari 2019: Ställ färre särkrav och få bättre kollektivtrafik
- Barometern Oskarshamns-Tidningen 29 april 2019: Vägen till besöksmålet
- Dagens Samhälle 11 september 2018: Outnyttjad potential i upphandlad kollektivtrafik
- Dagens Samhälle 3 juni 2018: Regeringsbeslut hotar miljövänliga bussar
- Barometern Oskarshamns-Tidningen 4 april 2018: Satsa på mest kollektivtrafik för pengarna
- Svenska Dagbladet 2 februari 2018: ”Regeringens hastverk skapar stora problem”
Remisser och yttranden Sveriges Bussföretag
- 20241119 Remissyttrande avseende laglighetsprövning enligt kommunallagen
- 20240327 Remissyttrande avseende ny EU-förordning om rättigheter för resenärer vid resor med kombinerade trafikslag och nya regler om tillsyn av resenärsrättigheter
- 20240327 Remissyttrande avseende EU-kommissionens förslag till ändringsdirektiv om paketresor och sammanlänkande researrangemang
- 20240201 Remissyttrande angående införande av miljözon klass 3
- 20231017 Remissvar avseende betänkandet Ett förbättrat resegarantisystem
- 20231015 Remissyttrande angående förslag till lag om tillfälliga förbud att transportera personer utan giltiga identitetshandlingar till Sverige
- 2023-09-01 Remissvar avseende Kommissionens förslag till Europaparlamentets och rådets förordning om ändring av förordning (EG) nr 561/2006 vad gäller minimikrav på minimigränser för raster och dygns- och veckovila inom sektorn för tillfälliga persontransporter
- 20230531 Remissyttrande angående kommissionens förslag om (1) nytt körkortsdirektiv och (2) direktivet om vissa körkortsåterkallelsers effekt inom unionen
- 221107-Remissyttrande angående Slutbetänkande SOU 2022:21 – Rätt för klimatet
- 221101-Remissyttrande angående Trafikverkets redovisning av regeringsuppdrag
- 221031-Remissyttrande angående rapporten Arlanda flygplats – en plan för framtiden
- 20221028-Remissyttrande angående Promemorian Bibehållet reseavdrag med vissa förstärkningar för arbetsresor med bil
- 220607-Remissyttrande-Konsekvensutredning-SverigesBussföretag
- 220419-Remissyttrande avseende Reviderad framkomlighetsstrategi
- 220317-Remissvar Särskilda åtgärder vid allvarlig fara för den allmänna ordningen eller den inre säkerheten i landet till följd av Rysslands aggression mot Ukraina
- 220228-Remissyttrande angående ”Länstransportplan för regional transportinfrastruktur i Norrbottens län 2022–2033”
- 220228-Remissyttrande angående Västerbotten ”Länstransportplan 2022–2033
- 220210-Remissvar gällande promemorian Rena och höginblandade biodrivmedel inkluderas i reduktionsplikten
- 220131-Remissyttrande avseende Remissvar Regional infrastrukturplan, Västra Götaland,RS 2019–08293
- 220128-Remissyttrande angående Länstransportplan för regional transportinfrastruktur i Västmanlands län 2022–2033
- 220121-Remiss av förslag till ny regional transportplan för Jämtlands län 2022–2033
- 220119-Remissyttrande avseende promemorian ”Skattelättnad för arbetsresor – ett enklare och färdmedelsneutralt regelverk
- Remissyttrande från Sveriges Bussföretag avdelning Skåne för regionala transportinfrastrukturplanen Skåne 2022-2033
- Remissyttrande avseende Länsplan för regional transportinfrastruktur i Uppsala län (Dnr TS2021-00277)
- Remissyttrande rörande vaccinationspass för långväga trafik
- Remissyttrande avseende promemorian Hittegods i kollektivtrafiken (Ds 2021:26)
- Remissyttrande över betänkandet Utfasningsutredningen (SOU 2021:48) 20210902
- 210503- Remissyttrande avseende promemoria om förlängning av tillfälliga smittskyddsåtgärder för långväga kollektivtrafik
- Ta del av våra remisser och yttranden
- 210210- Remissyttrande avseende promemoria om tillfälliga smittskyddsåtgärder för långväga kollektivtrafik – ändringar i begränsningsförordningen
- I2020/03425 Remissyttrande över Infrastrukturdepartementets promemoria gällande fortsatt Reduktionsplikt för bensin och diesel – kontrollstation
- 20201211- Regeringens föreslagna stöd för paketresor riskerar att snedvrida konkurrensen
- 2020 10 16 - Ett nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik
Skrivelser
- 20240703 Skrivelse om långa fordon
- 20240416 Energiskattedirektivet och dess påverkan på busstrafiken i Sverige
- 20230619 Skrivelse Införande av miljözon 3 och dess påverkan på busstrafiken
- 2021 05 26 - Skrivelse angående kollektivtrafikens kommunikation vid anpassningen av smittskyddsåtgärderna för covid-19 Från Sveriges Bussföretag, Tågföretagen och Svensk Kollektivtrafik
- 2020 09 21 - Bussbranschen efterlyser riktade stödåtgärder i budgeten
- 191009 - Implementering av Kamerabevakningsutredningens förslag
- 1905 Skrivelse Trafik- och Samhällsutvecklingsnämnden Region Uppsala
- 2018 - Skrivelse om Trafikanalys uppföljning av de transportpolitiska målen
- 180904 -Skrivelse om missvisande och bristande indikatorer
- 180320 - Syntest för privatbilister svar från Arbetsmarknadsdepartementet
- 180130 - Begäran om tillfälligt undantag från förbud för bussförare att hålla mikrofon till kommunikationsradio i handen under färd
- 170426 - Hemställan om ändrad beskattning av elektricitet för elbussar
- 170407 - Reply to the letter on changes to the taxation